Followers

Tuesday 26 November 2013

Mati Bila2 Masa. Bersediakah kita?

Bila Berbicara Tentang "Kematian"

Tadi duduk berbual dengan akak,
tentang akhir zaman.

Saya : "Ramai sangat yang pergi meninggalkan kita, Allah tarik hambaNya yang Dia nak. Satu persatu. Kan kak?

Akak : "Ya, betul tu. Saat kematian sangat hampir dengan kita. Kita kena bersedia."

Saya : "Kak, akhir zaman Islam akan menang, Imam Mahdi akan muncul. Tentera Islam akan perangi tentera kafir. Tak sabar nak tunggu saat tu."

Akak : "Ya, betul tapi elok sebenarnya kita dimatikan terlebih dahulu dari menunggu saat datangnya kemenangan Islam."

Saya : "Kenapa kak?"

Akak : "Saat tu, ramai juga yang akan keluar Islam, kita kalau ada zaman tu tak tahulah macam mana. Iman sekarang pun senipis rambut."

Saya : "Allah. Betul kak, takut. Tapi nak mati kena ada persediaan, amal taqwa. Kalau takda, macam mana nak hidup di alam barzakh nanti."

Akak : "Sebab tu, sekarang ni kita kena jaga akidah, iman dan perbanyakkan amal. Ummah dah tenat sekarang. Dan kematian boleh datang bila-bila."

Saya : "Moga kita kuat, dalam Islam ya kak."

Akak : "InsyaAllah.





نَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَيِّتُونَ
“Sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati (pula)”. (Surat Az Zumar: 30).
 كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahala kalian”. (Surat Ali `Imran: 185).
 أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكُكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ
“Di mana pun kalian berada, kematian akan mendapatkan kalian, kendatipun kalian berada di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh”(Surat An Nisa’: 78)
 قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
“Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kalian lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kalian, kemudian kalian akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahukan kepada kalian apa yang telah kalian kerjakan”. (Surat Al Jumu`ah: 8).
“Sesungguhnya segala yang bermula itu akan berakhir, setiap yang kuat itu memiliki kelemahan dan setiap yang hidup pasti akan mati”

3 comments: